Soudní úředník si vyhrál s detaily Hradce, obraz dorazil z New Yorku

Kresba Velkého náměstí má pouze 26 x 46 centimetrů, a přesto zachycuje neuvěřitelné detaily včetně zlatého kříže na krku tehdejšího hradeckého kanovníka i krásné výzdoby dnes už neexistující kašny v historickém centru Hradce Králové.

Pochází z roku 1863 a autorem je Vincenc Morstadt, o němž experti tvrdí, že s unikátním smyslem pro fotografický detail patří k nejvýznamnějším českým vedutistům 19. století.

Vincenc Morstadt bude nejspíš největší hvězdou chystané výstavy se 150 kusy vedut, map, plánů, výučních listů i grafických ilustrací pocházejících ze 17. až 19. století. Velikána české veduty Morstadta reprezentuje téměř 30 kreseb. Hlavně akvarel nazvaný Der grosse Ring zu Königgräz (Prospekt Velkého náměstí v Hradci Králové), který v úterý představil spoluautor výstavy Ivan Tejkl.

Právník, nebo umělec?

Morstadtova díla se do České republiky vrací poprvé od roku 2002, kdy byla výstava jeho prací v Muzeu hlavního města Prahy. V Hradci Králové se objeví poprvé v historii.

„Když doktorka Kateřina Bečková zahajovala pražskou výstavu v roce 2022, prohlásila, že když viděli počet Morstadtových děl, zjistila, že vůbec nemohl pracovat na ničem jiném. Udělal tolik skic a kreseb, že nebylo možné, aby mohl vykonávat funkci úředníka na soudu. Říká se také, že 19. století v Praze by nebylo poznané bez jeho naprosto detailních pohledů na město,“ řekl Ivan Tejkl.

Vincenc Morstadt

Nejvýznamnější český vedutista 19. století se narodil 17. února 1802 v Kolíně a zemřel 19. února 1875 v Praze. Byl českým právníkem, vystudoval na Karlově univerzitě a současně se věnoval krajinomalbě pod vedením Karla Postla. Pracoval jako právník a soudní úředník v Praze, Lokti, Trutnově a Hradci Králové, kde vznikla řada jeho pozoruhodných vyobrazení města. Do Prahy se vrátil až v roce 1868.

Výstava Zobrazení Hradce Králové v proměnách času

Vernisáž se koná 24. dubna od 17:30 v Muzeu východních Čech v Hradci Králové. Výstava potrvá od 25. dubna do 21. září.

Hradecký prospekt pochází z roku 1863, kdy právník a soudní úředník Vincenc Morstadt pracoval na tehdejším krajském soudu, radnici č.p. 1 na Velkém náměstí.

Je to precizní a naprosto věrohodná kresba včetně desítek postav a zvířat, podloubí na jižní straně a Jezuitskou kolejí s kostelem Nanebevzetí Panny Marie na druhé straně náměstí.

Autorovi se podařilo z bočního pohledu věrně zachytit své soudní pracoviště a současně i celé náměstí až k hrdlu Malého náměstí.

Na kresbě jsou vyšňoření měšťané, četníci, duchovní, koně, kočáry i kluk, který tlačí dvoukolák s naloženým sudem, nejspíš z tehdejšího pivovaru.

Akvarel dýchá atmosférou a mohl by sloužit i coby podklad k váznoucí revitalizaci celého Velkého náměstí.

Senzace pro sběratele i historiky

Cestě z New Yorku do Hradce Králové předcházely dva roky jednání se současným majitelem Mauricem Dostálem, synem českého emigranta.

„Pojišťovací hodnoty Národní galerie na podobná zapůjčená díla jsou kolem čtvrt milionu, ale tento kus by podle mě stál dvakrát tolik. Mauric Dostál má k České republice vztah, přestože česky neumí. Vlastní krásnou sbírku našich autorů ze 17. až 19. století a já doufám, že jej v létě v Hradci přivítáme,“ řekl Ivan Tejkl.

Vincenc Morstadt, který na krajském soudu na Velkém náměstí působil v letech 1855 až 1867, bude na výstavě podepsán pod sedmadvaceti díly. „Kdybychom udělali jen samostatnou výstavu Morstadta, pro antikváře, sběratele a historiky to bude naprostá senzace,“ zdůraznil spoluautor výstavy.

Perokresba z roku 1600

Na chystané výstavě se objeví i perokresba Jana Willenberga z roku 1600, nejstarší vyobrazení Hradce Králové.

Kresba je součástí Willenbergova skicáře uloženého v Královské kanonii premonstrátů v Praze na Strahově. Nabízí jihozápadní pohled na Hradec Králové, je tu Pražské Předměstí s kostely svatého Petra, svaté Anny a svatého Jakuba, na pravém okraji na vyvýšeném ostrohu je část opevněného centra.

Ani přestavba města na vojenskou pevnost v letech 1766 až 1789 neunikla malířům a grafikům. Jan Antonín Venuto na přelomu 18. a 19. století zachytil i podobu Velkého náměstí. V období empíru na začátku 19. století se zdůrazňoval romantizující pohled i malebné scenérie a tehdejší vedutisté nejčastěji zobrazovali město od jihu, tedy z kopce Svatého Jana na dnešním Novém Hradci.

„Výstava nabídne unikátní soubor knih, grafik, kreseb a maleb z majetku veřejných institucí a soukromých sbírek z Čech i zahraničí. Mnohé z vystavených děl budou v Hradci Králové představeny vůbec poprvé, celkem jich bylo vybráno kolem 150. Nyní ještě doplňujeme mapy, které ukazují kontext Hradce Králové v dějinách. Budou tam mapy válečné i krajské,“ popsal výstavu Ivan Tejkl.

24. listopadu 2023

Adblock test (Why?)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *