Německá policie na baterky. Strážci zákona nyní úřadují při dobíjení

Jejich revírem je dálnice, jejich tempo je vražedné. Pokud by se ale natáčel krimiseriál Kobra 11 dnes, bylo by třeba ten akční popis poupravit. Protože ani Semir Gerkhan by nedokázal pronásledovat zloděje, vrahy a vyděrače v elektromobilu, kterému červeně poblikává vybitá baterie. Své o tom vědí ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko, kde koalice konzervativců z CDU a Zelených loni prosadila masivní modernizaci flotily policejních vozů.

Idea, že je třeba investovat nejen do bezpečnosti, ale také do ochrany klimatu, se tu v praxi projevila poměrně záhy. Policisté vybavení moderními elektromobily teď musí opakovaně upouštět od výkonu služby v terénu.

Podezřelé vozidlo například nemohou sledovat tak dlouho, jak by potřebovali. Protože se musí včas otočit a vrátit zpět k nabíjecí stanici, aby nezůstali trčet na ulici s nepojízdným vozem. A jak neveřejně připouští mnozí členové místních sborů, hlášení o tom, že je někam třeba vyjet a zasáhnout, musí nechat nevyslyšené. V terénu tak policejní jednotky operují bez podpory, posil svých uniformovaných kolegů. Nemají totiž ještě dobito dost na to, aby tam dojeli.

Neberte to jako návod. Ale pokud chcete v Bádensku-Württembersku páchat trestnou činnost, tak ideálně večer. To se policejní elektromobily dobíjí.

V první vlně klimatické inovace v Bádensku-Württembersku nakoupili 136 elektromobilů Audi Q4 e-tron a pětačtyřicet Quattro (v ceně přibližně 13 milionů korun za kus). Když se ukázalo, že hrozí možné oslabení operační působnosti, doplnily se stavy vozidel o dalších 150 plně elektrických a 113 hybridních vozů.

Problémy tím ovšem neustaly.

Strážci zákona nemají šťávu

Ralf Kusterer, zástupce vedoucího Deutsche Polizeigewerkschaft, německého policejního odborového svazu, se nechal slyšet, že: „Baterie nových vozů se prostě vybíjejí příliš rychle na to, aby je bylo možné efektivně využívat podle potřeb strážců zákona.“

Doplnil přitom, že scénáře, při nichž musí být některé policejní mise přerušeny, protože vozy nebezpečně ztrácely energii, i když se přes noc nabíjely na policejní stanici, se opakují až příliš často. Elektromobily „slouží“ na 145 stanicích v zemi, ale prakticky se s nimi nedá počítat během nočních směn, protože se na stanici musí dobíjet.

Předseda německých policejních odborů, Rainer Wendt, byl v hodnocení situace ještě kritičtější. Ve zpravodajské relaci Welt se nechal slyšet, že situace je teď naprosto absurdní. „Policie nemůže reagovat na podněty a vykonávat činnost policie, protože všechny naše hlídkové vozy stojí u nabíjecí stanice v Aldi.“

Tím samozřejmě popudil své přímé nadřízené. Kteří byli velmi znepokojeni zjištěním, že jimi vyplácení státní zaměstnanci, policisté, snad v době služby nějak zahálí.

Operační schopnost policejních elektromobilů v Bádensku-Württembersku prý rozhodně omezená není. Jen se policisté musí lépe naučit pracovat se svým časem.

Poslankyně za FDP, Julie Gollová, jako součást možné nápravy doporučila, aby policisté čas strávený čekáním u nabíjecí stanice využívali co nejefektivněji. Mohou například studovat rešerše řešených případů, sepisovat protokoly. Anebo zpracovávat spisy a komunikovat se svědky pomocí služebních mobilních telefonů.

Zkrátka, k práci policistů patří i papírování, a když už se nabízí to časové okno, musí jej zužitkovat jinak, než že jen sedí a poslouchají hudbu.

Kusterer k tomu uvedl jen, že interiér policejních vozů je k administrativní práci nevhodný. A že místo hudby policisté spíš poslouchají v rádiu, jak jejich kolegové marně volají o posily. Což v důsledku vede k ohrožení národní bezpečnosti.

Gollová to ale uzavřela tím, že takové narážky jsou vytržené z kontextu a nedoložené argumenty. Protože bádensko-württemberská policie nevede přesnou statistickou evidenci výjezdů pronásledování nebo jiných nouzových jízd. Podle ní je nejprve zapotřebí vytvořit systém pro hlášení jednotlivých výjezdů, a také stanovení rozsahu administrativní práce, kterou mohou policisté za volantem dobíjejícího se elektromobilu vykonávat.

Poznámky o elektromobilech jako o možném bezpečnostním riziku označila za zcela groteskní.

Adblock test (Why?)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *