Ministerstvo hasí průšvih s řidičáky pro kardiaky. Byla to chyba v překladu

Začalo to vydáním předpisu ze strany Evropské unie, pokračovalo špatným překladem ministerstva zdravotnictví, kritikou odborníků a před pár dny skončilo snad už lepším překladem a vysvětlením z resortu zdravotnictví.

Začátek zmatků kolem kardiaků za volantem se datuje do ledna letošního roku, kdy ministerstvo dopravy poprvé vydalo nové nařízení, které pro vybrané skupiny řidičů, včetně seniorů, nařizovalo kontrolu u specializovaných lékařů. Bez toho by nebylo možné získat či si nechat prodloužit řidičák.

Na nařízení velmi rychle reagovala odborná veřejnost, která upozorňovala, že to fakticky nedává smysl. Na to konto, asi měsíc poté, resort zdravotnictví přispěchal s vysvětlením, že došlo k chybnému překladu směrnice EU (prý ze strany EU) a že vše se ještě upřesní a určitě bude jinak. Jak konkrétně však tehdy nikdo nebyl schopen říct.

Jakkoliv nám v únoru bylo tiskovým mluvčím ministerstva zdravotnictví Ondřejem Jakobem řečeno, že přesné vysvětlení a vyjádření resortu bude k dispozici během pár dnů, tento časový úsek se proměnil ve více než měsíc. Až v těchto dnech, koncem března, resort zdravotnictví konečně přesně vysvětlil, jak se to s kontrolami kardiaků má, kdo na ně bude muset a hlavně kdo je bude provádět.

Autoškoláci, důchodci i profesionálové

Podle resortu zdravotnictví stále platí, že lékařská prohlídka provedená posuzujícím lékařem je povinným krokem před vydáním posudku o zdravotní způsobilosti. Odborné vyšetření ambulantním specialistou nebo psychologem je pak krokem volitelným a dochází k němu jen v některých případech.

Pravidelné lékařské prohlídce je povinen podrobit se držitel řidičského oprávnění nejdříve šest měsíců před dovršením 65 a 68 let věku a nejpozději v den dovršení stanoveného věku (po dovršení 68 let věku pak každé dva roky).

Zároveň může podle zákona posuzující lékař nařídit provedení odborného vyšetření, je-li to potřebné pro zjištění zdravotní způsobilosti.

Posuzující lékař tedy nemá povinnost nařídit provedení odborného vyšetření vždy, ale jen v těch případech, kdy dospěje k závěru, že je nezbytné pro zjištění zdravotní způsobilosti posuzovaného člověka. „V případech, kdy má posuzující lékař všechny potřebné informace z lékařské prohlídky, popřípadě z odborných vyšetření, která sám provedl, popřípadě ze zpráv o odborných vyšetřeních od jiných lékařů, v jejichž péči posuzovaná osoba byla nebo je, zákon nevyžaduje, aby nařizoval provedení nových odborných vyšetření,“ vysvětluje ministerstvo dopravy.

V původním překladu přitom bylo uvedeno, že kardiologa, tedy specialistu, musí navštívit každý žadatel o prodloužení řidičáku, který má vrozenou srdeční vadu, transplantaci srdce nebo třeba operaci srdeční chlopně. Nařízení se týkalo i těch, kteří mají problémy spojené s ischemickou srdeční chorobou, příznaky anginy pectoris nebo koronární arteriální bypass nebo těžkou formou hypertenze (vysoký krevní tlak) s hodnotou nad 180/110.

Podle nového překladu však podle resortu platí: „Pokud péče o pacienta s daným onemocněním spadá do odborné kompetence posuzujícího lékaře, tak může odborné vyšetření provést sám posuzující lékař. Odborné vyšetření ambulantním specialistou není nutno nechat znovu provádět, pokud má posuzující lékař k dispozici zprávu o odborném vyšetření od ambulantního specialisty a má rozumný důvod předpokládat, že se v mezidobí posuzované aspekty zdravotního stavu pacienta nezměnily.“

Ve výkladovém stanovisku ministerstva je také přesně rozepsáno, koho se toto vše týká. Jak už bylo řečeno, jde především o seniory. K tomu však také o učitele v autoškolách. Řidiče profesionály, řidiče složek záchranného systému, ale i držitele řidičského oprávnění pro skupinu C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D nebo D+E, pokud řídí motorové vozidlo zařazené do některé z těchto skupin vozidel.

Adblock test (Why?)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *