
Expanze čínských značek na český trh zesiluje. Dovoz aut z Číny na český trh se loni více než zdvojnásobil. Češi si v loňském roce pořídili 7 675 aut vyrobených v Číně, o rok dříve to bylo 3 516 vozů. Auta čínské provenience tak tvořila 3,3 procenta trhu nových osobních vozů v Česku.
Zájem čínských značek o Evropu a ČR je dán jejich nadprodukcí v Asii i restriktivními opatřeními v USA. Již tu působí značky MG, Dongfeng a Chery s modely Jaecco a Omoda, v prvním pololetí zahájí činnost prodejní síť BAIC. A 1. dubna oficiálně oznámila svůj vstup na náš trh i největší čínská automobilka BYD (Build Your Dreams).
V čele dovozce BYD do ČR a na Slovensko stojí bývalý regionální ředitel americké značky Harley-Davidson Martin Heřmanský. Má ale zkušenosti i s automobily, dříve totiž působil u Fordu a Fiatu.
Zpočátku nabídne dva elektromobily a jeden plug-in hybrid, a to zatím prostřednictvím tří prodejen společnosti Louda Auto. Do konce roku ale již má dealerská síť v Česku obsahovat 30 prodejních a servisních míst, k nimž se přidá i dalších zhruba 20 prodejen na sousedním Slovensku.
Zákazníkům jsou k dispozici elektrický sedan Seal a dvě SUV – elektrické SUV Sealion 7 a plug-in hybrid Seal U DM-i. Cena v případě hybridu začíná na necelých 970 000 Kč, elektromobily s dojezdem přes 520 km jsou zhruba o 200 000 Kč dražší.
Začátky s bateriemi do notebooků a mobilů
Loni automobilka BYD, která je nejprodávanější značkou na domácím trhu a zároveň největším čínským výrobcem elektromobilů, prodala 4,3 milionu aut, což ji řadí na sedmou příčku na světě. Vedoucí pozici si drží Toyota (10,8 milionu prodaných vozů) před Volkswagenem (devět milionů), sesterskými automobilkami Hyundai/Kia (7,2 milionu), aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi (6,2 milionu) a skupinami General Motors (šest milionů) a Stellantis (5,3 milionu).
Společnost BYD, která sídlí v čínském Šen-čenu, začínala v roce 1995 s vývojem a výrobou baterií do notebooků a mobilních telefonů a zpočátku měla pouze několik desítek zaměstnanců. Divize BYD Auto byla založena v roce 2003 a první vlastní automobil značka představila o dva roky později. Jednalo se o typ BYD F3, který designově vycházel z japonské Toyoty Corolly.
Zpočátku byly vozy značky BYD vybaveny staršími motory japonské značky Mitsubishi, během několika let ale přišla s vlastními motory vycházejícími z původní koncepce Mitsubishi.
Volba amerického miliardáře Buffetta
Přechod k elektrickým modelům nebyl pro značku BYD úplně lehký. V roce 2006 představila elektromobil F3e, s nímž se počítalo do sériové výroby, ale o čtyři roky později společnost zrušila plány na jeho výrobu kvůli nedostatečné nabíjecí infrastruktuře.
V roce 2008 měl premiéru první plug-in hybridní model F3DM, který se však prodával jen ve velmi malých počtech. Prvním širší veřejnosti dostupným elektromobilem se stal až model e6, který se na čínský trh dostal v říjnu 2011.
K růstu značky významně přispěla firma Berkshire Hathaway amerického miliardáře Warrena Buffetta, která v BYD v roce 2009 koupila desetiprocentní podíl. V roce 2022 začala Buffettova firma prodávat akcie čínské společnosti poté, co se jejich cena více než zdvacetinásobila. Podíl Berkshire Hathaway v BYDu tak postupně klesl pod sedm procent.
Milníkem se pro značku BYD stal rok 2022, kdy automobilka oznámila ukončení výroby vozů se spalovacími motory s tím, že nadále bude produkovat už jen elektromobily a plug-in hybridy. Na evropský trh tato čínská značka pronikla již o rok dříve, když začala v Norsku nabízet elektrický crossover Tang. K ambici stát se nejprodávanějším výrobcem elektromobilů na světě přispělo i angažování německého designéra Wolfganga Eggera, který dříve pracoval pro Audi, Lamborghini či pro značku Alfa Romeo a je podepsán pod vzhledem jejích atraktivních modelů 147, 156 a 166.
Výroba také v Maďarsku a Turecku
Automobilka BYD stále prodává zhruba 90 procent svých automobilů na čínském trhu, ale snaží se ale rozšiřovat svou mezinárodní přítomnost, mimo jiné i v Evropě. Koncem roku 2023 se proto rozhodla, že v rámci zahraniční expanze postaví v Maďarsku svou první evropskou továrnu na osobní auta. Již několik let tam má navíc i závod na výrobu autobusů.
Maďarský závod bude od října letošního roku vyrábět elektromobily a hybridní vozy pro evropské zákazníky. Prvním vozem, který bude sjíždět z výrobních linek továrny v Szegedu se pravděpodobně stane kompaktní elektrický crossover Atto 2. V příštím roce by měl navíc spustit výrobu závod BYD v Turecku, a ještě letos by automobilka měla rozhodnout o umístění své třetí evropské továrny.
V Evropě BYD slaví úspěchy například s fastbackem Seal, který se v loňském roce jako první čínský vůz v historii probojoval do finále evropské ankety Auto roku.
Kromě osobních automobilů vyrábí BYD také autobusy, nákladní automobily, elektrická jízdní kola, lanovky, vysokozdvižné vozíky a dobíjecí baterie. Úspěchy slaví například s elektrickými autobusy, které dominují na domácím čínském trhu a v roce 2023 se jich celosvětově prodalo na 100 000 kusů. Vyrábějí se i v Kalifornii ve Spojených státech a na severoamerickém trhu byla v roce 2022 značka BYD největším výrobcem elektrických autobusů.