
Vyplývá to z průzkumu Mobility Barometr 2025 mezi 9000 respondenty z devíti zemí EU, kterou pro pojišťovací společnost Europ Assistance zpracovala agentura Ipsos. Průzkum se konal vedle Česka v Belgii, Francii, Itálii, Německu, Portugalsku, Rakousku, ve Španělsku a Švýcarsku.
„V těchto nákladech jsou zahrnuty veškeré výdaje na osobní automobil včetně paliva, parkování nebo mýtného, veřejnou dopravu a další dopravní prostředky, jako je pronájem auta nebo taxislužba,“ uvedl vedoucí Europ Assistance pro obchod s koncovými zákazníky Tomáš Chaloupka. „Nejsou v nich zahrnuty náklady na pojištění a cesty v rámci prázdnin nebo dovolených,“ dodal.
Češi ve srovnání s evropským průměrem častěji chodí, využívají veřejnou dopravu a vlastní a používají jízdní kolo. Dojezdové vzdálenosti jsou v ČR přitom podobné jako ve zbytku sledovaných evropských zemí. Přibližně 54 procent Čechů dojíždí do práce nebo do školy méně než deset kilometrů.
Za pojištění auta lidé v ČR loni zaplatili průměrně 7 500 korun (299 eur), meziročně tyto náklady vzrostly o více než 800 korun (33 eur). Tyto náklady jsou však oproti evropskému průměru (644 eur) více než dvakrát nižší. Méně než 7 500 korun za pojistku zaplatí 68 procent českých domácností, což je výrazně více než evropský průměr (30 procent). Podobně jako ČR je na tom Španělsko, kde má náklady na pojištění do 7 500 korun 63 procent domácností.
Méně rozšířená je oproti jiným zemím EU práce z domova. „Z domova pracujeme týdně průměrně 0,9 dne, což je méně než evropský průměr, který činí 1,2 dne, a výrazně méně než v Německu nebo ve Švýcarsku, kde je to 1,4 dne,“ uvedl Chaloupka.