
Temu si zakládá na své mobilní aplikaci, která byla za loňský rok nejpopulárnější v americkém App Storu, jak uvedl portál Semafor. Podle webu kanálu CNBC jí v kategorii nejstahovanějších bezplatných aplikací společnosti Apple patřily první příčky poslední dva roky.
Počet stažení aplikace ale v posledních dnech klesl o celých 62 procent. Reklamy na Temu tak z amerického internetového prostoru téměř zmizely.
Obchodní model Temu se zhroutil s příchodem Trumpových cel a rozpoutanou celní válkou s Pekingem, v rámci které na dovoz z Číny uvalily USA cla ve výši 145 procent. Cla na dovoz z USA do Číny v důsledku odvetných kroků Pekingu vzrostla na 125 procent.
Trump rovněž zrušil výjimku umožňující vyhnout se placení cel v USA za zásilky v hodnotě nižší než 800 dolarů (zhruba 17 600 Kč). Právě tato výjimka podle BBC pomohla firmám, jako jsou Temu anebo Shein, k rychlé expanzi na americkém trhu. Zaniknout má 2. května.
Americké celní úřady odhadují, že v loňském roce byla tato výjimka uplatněna u zhruba 1,4 miliardy zásilek do USA.
Konec levného zboží?
Úspěšné společnosti s rychlou módou Temu a Shein oznámily v téměř identických oznámeních, že kvůli nynějším změnám v pravidlech světového obchodu a clech zvýší ceny. Na internetových stránkách uvedly, že k úpravě cen ve Spojených státech přikročí od 25. dubna. Jejich prohlášení však neupřesňují, v jakém rozsahu se ceny zvýší, upozornila agentura AP.
Zvýšení cen zvažují i prodejci na Amazonu, z nichž mnozí také odebírají z Číny. S vyššími náklady počítají i podniky na TikTok Shopu.
Momentálně je Temu na 69. místě v žebříčku nejprodávanějších bezplatných aplikací v USA, běžně se držel v první desítce. Shein je na 42. místě, ještě minulý měsíc byl přitom patnáctý.
Přední příčky ve stahování aplikací však nahradily konkurenční čínští obchodníci. Například pekingský velkoobchod Dhgate je na druhém místě a Taobao společnosti Alibaba je sedmý. Za jejich úspěchem nestojí nic jiného než virální videa, která poukazují na nízkou cenu jejich produktů.
Reklamy na Temu ve vyhledávání a zobrazení na sociálních sítích klesly od 11. dubna o 77 procent. Návštěvnost z reklam přitom dříve převyšovala návštěvnost webových stránek s oblečením dva a půlkrát. V rozhovoru to uvedl Ben Parkes, analytik pro spotřební zboží a maloobchod ve společnosti Similarweb.
Temu přijde o zákazníky
Zjištění marketingové společnosti Tinuiti ukázalo, že 5. dubna celou pětinu zobrazení reklamy v americkém Google Shopping zakoupila právě společnost Temu. O týden toto číslo kleslo rovnou na nulu.
Také na platformě Meta bylo Temu jedním z největších inzerentů. Výdaje této platformě ale obchod výrazně omezil. Zatímco celosvětově provozuje Temu zhruba 27 000 reklam na stránkách a v aplikacích Meta, převážně v Evropě a Velké Británii, v USA už jich je od středy jen šest.
V roce 2023 získala Meta za příjmy z reklamy 132 miliard dolarů, více než 7 miliard dolarů přitom přišlo podle reklamního analytika Briana Wiesera z Číny. To, jaké dopady bude mít ztráta vysokých částek od Temu na společnost, se ukáže. 30. dubna má Meta oznámit výsledky za první čtvrtletí.
Podle analytika elektronického obchodu Juozase Kaziukenase nicméně situace neznamená, že by lidé přestali Temu využívat stejně výrazně jako kleslo stahování aplikace. Přijde ale o nové uživatele, uvedl pro CNBC.