
V průměru letiště očekává pětiprocentní meziroční nárůst počtu letadel na evropském nebi. Už vloni přitom v některých zemích nápor cestujících se začátkem léta řídící letového provozu nezvládli a zpoždění se začala řetězit. V Česku se k tomu ještě přidaly komplikace s odbavováním zavazadel.
Největší kapacitní problémy mělo vloni sousední Německo a Maďarsko, odkud se tyto nepravidelnosti přenášely i do jiných zemí. „Přestože se pokusili udělat některá opatření, dá se očekávat, že problémy se budou opakovat i v letošním roce. Problematická je i část Balkánu,“ uvedl ředitel Řízení letového provozu Jan Klas. Přestože se tuzemští dispečeři na nápor letních turistů připravují, lidé by se na komplikace měli raději připravit.
Na pražské Ruzyňské letiště bude v letošním letním letovém řádu létat 75 společností, které budou operovat 165 destinací. To je o jednu trasu více než vloni v létě. „Stále nám chybějí některé dálkové linky a veškerý provoz do Ruska a na Ukrajinu,“ uvedl předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.
Výpadek obou zmiňovaných zemí představuje 16 destinací. Podle Pose se ale daří tento výpadek kompenzovat jinde. Nárůst kapacit je znát mimo jiné na dovolenkových charterových destinacích operovaných pro cestovní kanceláře. Novinkou bude například Zanzibar, který byl doposud operován jen v zimním období. Dále pak italské Comiso a hlavní město Černé Hory Podgorica.
K cíli spojení všech evropských metropolí přímým letem z Prahy tak bude zůstávat jen Slovinská Lublaň a makedonské Skopje. O tom se nyní s makedonskou vládou intenzivně jedná, doplnil Pos.