
„Dnes jedeme vlakem z Liberce do Žitavy, kde o čtyři minuty nestihneme dojezd a všechno nám tam ujede,“ objasňuje aktuální problém Pavel Blažek, manažer úseku plánování a řízení dopravy společnosti Korid LK, která má koordinování dopravy v kraji na starosti.
„Rozdíl bude v tom, že Žitavu nově stihneme a budeme mít přípoje v Liberci i Žitavě. Do toho se ještě cesta mezi Libercem a Varnsdorfem zkrátí zhruba o deset minut. Vlakem to i se všemi zastávkami bude stejně rychlé, jako kdyby člověk sedl do auta. Takže by se tím měla zvýšit atraktivita vlakové dopravy,“ míní Blažek.
O opravě úseku jednali zástupci všech tří stran přes dvacet let. Polská společnost PKP Polskie Linie Kolejowe nyní na opravu téměř tříkilometrového úseku od hranice s Českem po hranici s Německem vypsala veřejnou soutěž.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Podrobnosti projektu i další přeshraniční akce v pátek projednával ve Varšavě hejtman Libereckého kraje Martin Půta. „Rádi bychom, aby na trati během rekonstrukce přibyla v Polsku zastávka, dnes tam vlaky nestaví,“ připomíná hejtman.
Polsko trať opraví do poloviny října
Zrekonstruovaný úsek by měl v budoucnu umožnit průjezd vlaků rychlostí až 120 kilometrů v hodině. Doposud tu spoje musely jezdit kvůli bezpečnosti dokonce třikrát pomaleji.
„Pomalu se bude jezdit už jen po přeshraničním mostě mezi Polskem a Německem, kde se jezdí asi 50 kilometrů v hodině. To je kvůli tomu, že jak se tu těžilo uhlí, je to poddolované území a celé si to sedá. Ale není to nic fatálního, jde jen o malý úsek,“ podotýká Pavel Blažek.
Zchátralá část tratě na polské straně by měla být opravená do poloviny letošního října. Aktuálně už v tomto směru probíhá také půlroční výluka kvůli rozsáhlé rekonstrukci železničních stanic v Chrastavě a Hrádku nad Nisou. Práce za téměř 1,24 miliardy korun zde potrvají do konce roku 2025.
„Cestujícím projekt přinese hlavně zvýšení úrovně komfortu a bezpečnosti. Modernizované nádražní budovy nabídnou příjemnější prostředí pro čekání na spoj a nové komerční prostory. Zároveň díky rekonstrukci zabezpečovacího zařízení na celém úseku z Liberce až na státní hranici s Polskem a Německem zkrátíme dobu potřebnou pro křižování vlaků, což přispěje k plynulosti provozu,“ vyzdvihuje hlavní přínos Petr Hofhanzl ze Správy železnic.