Paříž pokračuje ve své zelené vizi. Aut se zbaví dalších pět set ulic

Plán je součástí širšího ekologického úsilí starostky Anne Hidalgové, která již dlouhou dobu usiluje o snížení dominance automobilů a podporu ekologických iniciativ v městském prostředí, informovala agentura Bloomberg.

Cílem iniciativy je odstranit auta z pěti až osm ulic v každém z dvaceti obvodů a přetvořit je na prostory pro chodce, cyklisty a zeleň. O konkrétních ulicích se teprve rozhodne. Na přetvoření jedné ulice má být v průměru vynaloženo 500 000 eur (12 480 000 Kč).

Iniciativu v neděli schválilo 66 procent voličů. „Méně aut a více přírody, tento výsledek ukazuje, že Pařížané jsou tomu z velké části nakloněni,“ uvedla starostka k výsledku referenda na svém Instagramu. Volební účast však nebyla nijak vysoká. Referenda se zúčastnilo 56 500 z 1,391 milionu oprávněných voličů, což se rovná účasti pouhých 4,06 procenta. Celkem je v Paříži více než 6 000 ulic, z nichž kolem 220 je již bez aut.

Ulice bez aut mají své kritiky

„Paříž organizuje hlasování „pro nebo proti ozelenění 500 ulic“. Dobře, ale jak máme vyjádřit, když nemáme žádné podrobné informace?“ zeptal se před volbami na síti X Guillaume Rozier, který radí francouzskému prezidentovi Emmanuelu Macronovi v digitálních otázkách.

„Nenašel jsem žádný popis projektu. Které ulice? Jaké náklady? Jaký typ vegetace? Jak bude údržba zajištěna? Jaká bude dopravní situace? Jaké budou alternativy dopravy? Jak se změní mobilita“, zmínil Rozier.

Někteří podnikatelé a obyvatelé hojně navštěvované čtvrti Montmartre uvádějí, že rozšiřování pěších zón a odstranění parkovacích míst v okolí baziliky Sacré Coeur mohou zbytečně komplikovat každodenní život místních obyvatel.

„Jsme svědky postupné konfiskace městského prostoru. Radnice jde kupředu pod rouškou ekologie, ale zapomíná na ty, kteří nemají jinou možnost než sednout za volant,“ cituje portál Auroplus.fr slova Philippa Nozièra, prezidenta francouzské asociace 40 millions d’automobilistes, která hájí zájmy řidičů.

Zmínil také, že v ulicích, které zůstanou otevřené, hrozí nárůst dopravy. „Prodáváme voličům zelenou, ale zapomínáme říci, že emise CO2 se nezbytně nesníží, pokud doprava naroste jinde,“ zmínil.

Jde o třetí hlasování Pařížanů o otázkách dopravy za poměrně krátkou dobu. V dubnu 2023 Pařížané schválili zákaz elektrokoloběžek, v únoru 2024 odhlasovali vyšší poplatky za parkování pro velká SUV.

Adblock test (Why?)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *