Jak sabotovat motor světové ekonomiky. V klidu jsou snad jen výrobci luxusu

„Tohle je způsob, jak sabotovat motor světové ekonomiky,“ uvedl pro agenturu Reuters šéf finanční skupiny deVere Group Nigel Green. Dodal, že americká celní opatření nevyhnutelně povedou k dalšímu nárůstu cen, a to od potravin až po elektroniku, na čemž se shodují i další analytici.

Donald Trump si od cel slibuje návrat pracovních míst zpět do Spojených států amerických. Chce chránit domácí výrobce před levnější konkurencí ze zahraničí. Odborníci i podniky ale varují, že realita bude nejspíš mnohem složitější. Ekonomika Spojených států by na to mohla dokonce i doplatit.

Firmy nebudou s reakcí příliš otálet

Dopady nových cel se navíc mohou projevit téměř okamžitě. Představitelé lodního přepravce Hapag-Lloyd již oznámili, že budou muset přehodnotit svou současnou přepravní síť. Očekávají totiž pokles poptávky, růst nákladů i změny toků zboží. Řada firem navíc přiznává, že cla budou muset přenést do koncových spotřebitelských cen.

Obavy mají i italské podniky. Giovanna Ceolini coby předsedkyně asociace Confindustria Accessori Moda, která sdružuje výrobce koženého zboží a obuvi, upozorňuje na možné důsledky amerického rozhodnutí. „Firmy už tak čelí obrovským nákladům. Zboží s označením Made in Italy má svou hodnotu, ale cena má své limity,“ uvedla s obavami.

Evropským firmám ale s trochou nadsázky mohou závidět podniky, které vyrábějí v Asii. Donald Trump totiž uvalil cla na Čínu, Vietnam, Thajsko i Kambodžu, a tedy na všechna velká asijská výrobní centra. Trump tak svou protekcionistickou politikou zasáhl i firmy, které se právě kvůli hrozícím clům rozhodly v posledních měsících přemístit z Číny do jiných států v Asii. Tato strategie se tak momentálně jeví jako chybná.

Cena akcií se propadá

Akcie velkých firem během čtvrtka reagovaly poměrně prudkým poklesem. Příkladem jsou společnosti, které se zaměřují na výrobu a prodej oblečení, a to včetně značek jako Adidas či Puma. Právě tyto firmy totiž velkou část své výroby v minulých letech kvůli nižším nákladům přeorientovaly právě do Číny, Vietnamu či Indonésie.

Relativně v klidu zůstávají společnosti, které cílí na movitější klientelu. Představitelé těchto firem totiž doufají, že jejich zákazníci vyšší koncové ceny unesou. Příkladem je kupříkladu automobilka Ferrari. V této souvislosti analytici ze společnosti Jefferies očekávají, že ceny luxusního zboží ve Spojených státech amerických stoupnout v průměru o 6 procent.

Horší je to už v případě investic. „Firmy budou šetřit. Nebudou investovat, a naopak omezí své náklady,“ říká pro Reuters Bill George, bývalý CEO společnosti Medtronic. Dalším důvodem je, že řada firem v USA se před nástupem Trumpa do funkce rozhodla předzásobit. Zvýšila své nákupy během loňského prosince a letošního ledna. Nyní se ale čeká opak, uzavírá agentura Reuters.

Adblock test (Why?)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *