Čas na Trumpova klíčová cla. Omezí dovoz automobilů, aby pomohl domácí výrobě

Začátkem týdne prezident novinářům řekl, že v příštích dnech podrobně popíše cla na automobily. Podle agentury Bloomberg tím naznačil, že by mohla přijít ještě před plánovaným zavedením rozsáhlých recipročních cel zaměřených na země, které jsou zodpovědné za větší část obchodního deficitu USA. Ty Trump plánuje na 2. dubna, píše agentura Reuters.

Dovozní cla na automobily ve výši 25 procent, která Trump navrhl v únoru, by způsobila otřes v celosvětovém průmyslu, píše Reuters. Ten se již nyní ocitá v nejistotě způsobené Trumpovými rychlými hrozbami uvalením cel a jejich občasným odvoláním.

Cla by mohla zvýšit cenu automobilů o tisíce dolarů, což by zasáhlo prodej nových vozidel a vedlo ke ztrátě pracovních míst, uvedlo Centrum pro automobilový výzkum. Americký automobilový průmysl je totiž do značné míry závislý na dovozu dílů.

V roce 2024 USA dovezli automobilové výrobky v hodnotě 474 miliard dolarů (10,9 bilionu korun), z toho osobní automobily v hodnotě 220 miliard dolarů (4,6 bilionu korun). Největšími dodavateli byli blízcí spojenci USA, jako je Mexiko, Japonsko, Jižní Korea, Kanada a Německo.

Trump se dlouhodobě vymezuje proti tomu, co nazývá nespravedlivým zacházením v souvislosti s vývozem automobilů z USA na zahraniční trhy. Často zmiňuje Evropskou unii, která při dovozu vozidel uplatňuje desetiprocentní clo, což je čtyřikrát více než 2,5procentní celní sazba pro dovoz osobních automobilů do USA.

Prohlašuje, že cla proti dovozu automobilů budou určující politikou jeho prezidentství, přičemž sází na to, že náklady vzniklé v důsledku daní způsobí, že se více výroby přesune do Spojených států.

Američtí a zahraniční výrobci automobilů s domácími závody jsou však stále závislí na Kanadě, Mexiku a dalších zemích, pokud jde o díly a hotová vozidla, což znamená, že ceny automobilů by se mohly zvýšit a prodeje by mohly klesnout, protože výstavba nových továren bude nějakou dobu trvat.

„Budeme vyrábět automobily, o čemž víte už dlouho,“ řekl Trump v pondělí. „Oznámíme to poměrně brzy, pravděpodobně během několika příštích dnů,“ dodal.

Trump již uvalil 20procentní dovozní daň na veškerý dovoz z Číny za její podíl na výrobě fentanylu. Podobně také uvalil 25procentní cla na Mexiko a Kanadu, přičemž na kanadské energetické produkty zavedl nižší 10procentní daň. Části cel na Mexiko a Kanadu byly pozastaveny, včetně daní na automobily poté, co výrobci automobilů vznesli námitky a Trump na ně reagoval tím, že jim dal třicetidenní odklad, který vyprší v dubnu.

List Financial Times (FT) v úterý s odkazem na informované zdroje napsal, že Trumpův plán dvoufázového celního režimu, který by mohl být oznámen 2. dubna, zahrnuje okamžité zavedení mimořádných cel na dovoz aut a následné vyšetřování obchodních praktik partnerských zemí.

Trumpův tým podle zdrojů FT diskutuje o využití mimořádných pravomocí, které administrativě přiznává legislativa, například zákon o mezinárodních pohotovostních ekonomických opatřeních (IEEPA) nebo část zákona o clech z roku 1930. To by vládě umožnilo uvalit mimořádná cla až do 50 procent, ještě než bude vyšetřování obchodních partnerů dokončeno.

Nebudeme čekat, až Američané dostanou rozum

Kanadský premiér Mark Carney plánuje vytvořit čistě kanadskou síť pro výrobu automobilů. Podle webu deníku Le Figaro to uvedl ve středu na tiskové konferenci v provincii Ontario, která je srdcem kanadského automobilového průmyslu a nachází se vedle amerického Detroitu. Reagoval tak na hrozbu Trumpa, že zařídí, aby se v Kanadě už žádná auta nevyrobila.

Carney v Kanadě vyhlásil na 28. dubna předčasné volby. V Ontariu, kam přicestoval vést volební kampaň, slíbil, že vytvoří zvláštní fond na podporu konkurenceschopnosti kanadského automobilového průmyslu, který bude mít k dispozici dvě miliardy kanadských dolarů (přes 32 miliard Kč).

„Nejde o to čekat, až budou Američané rozumnější. Jde o to jednat hned,“ prohlásil Carney. „Potřebujeme vyrábět více automobilů přímo v Kanadě,“ dodal a poukázal na to, že automobilové díly mohou překročit kanadsko-americkou hranici až šestkrát, než je vozidlo smontováno, což činí toto odvětví zranitelným vůči problémům ve světovém obchodě.

Adblock test (Why?)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *