Američané obracejí každý dolar. Kvůli vysokým cenám klesá zájem o chipsy

Podle průzkumu společnosti NIQ celkem 42 procent Američanů nakupuje méně sladkých i slaných dobrot kvůli pozvolna rostoucím cenám. Potvrzují to i hospodářské výsledky velkých potravinářských výrobců, a to včetně společnosti Pepsi, píše CNN. Průzkumu se zúčastnilo celkem 1 000 amerických spotřebitelů.

„Mnoho amerických spotřebitelů si nyní hlídá každý dolar. Domácnosti omezují své výdaje, a to se týká právě i sladkých a slaných dobrot,“ uvedl pro CNN Chris Costalgi, který je viceprezidentem výzkumné společnosti NIQ.

Společnost Pepsi, která má pod svými křídly jednu z největších značek bramborových chipsů Lay’s anebo slané kukuřičné chipsy značky Doritos, informovala tom, že v posledním čtvrtletí klesly prodeje slaných i sladkých snacků meziměsíčně o 3 procenta.

Firma uvedla, že mezi příčiny se řadí hlavně vysoká inflace a úrokové sazby, které již dlouhodobě negativně ovlivňují rozpočty mnoha amerických domácností.

Domácnosti šetří

Podle odborníků ale Američané šetří i jinde. Mnohem méně než v předchozích letech vynakládají na cestování, na nákupy oblečení nebo na rekonstrukce domácností. To v konečném důsledku odnášejí americké firmy ve svých hospodářských výsledcích.

Mnohým se i proto příliš nepozdává protekcionistická politika prezidenta Donalda Trumpa, která může vést k dalšímu růstu spotřebitelských cen i k ještě výraznější nejistotě na trzích.

Podle amerického ministerstva obchodu si tamní maloobchod během letošního února meziměsíčně polepšil jen o 0,2 procenta, což bylo o několik desetin procentního bodu méně, než většina amerických analytiků očekávala. Tento vývoj však u mnohých expertů potvrdil obavy, že by americká ekonomika mohla mířit k hospodářské recesi.

Důsledkem je i smrskflace

Růst spotřebitelských cen v USA je v případě sladkých a slaných pochutin mnohem patrnější než v jiných oblastech. Podle CNN vzrostla cena potravin od února roku 2021 do současnosti o 23 procent. V případě chipsů je ale tento vzestup výraznější a dosahuje na úroveň 29 procent. Průměrná cena chipsů v USA stoupla z 5,05 na 6,5 amerických dolarů (ze 116 na 150 korun).

Cenový růst sladkých i slaných snacků v USA se promítl i do spotřebitelských preferencí. Mnohem více než dříve totiž zákazníci sahají po méně známých a tedy levnějších značkách.

Mezi další negativní faktory současné situace se řadí i takzvaná smrskflace. Aby výrobci nemuseli své produkty tolik zdražovat, raději zmenší prodávaná balení, uzavírá CNN.

Adblock test (Why?)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *