
V registru německého DPMA, patentového úřadu, je ta přihláška od Audi zařazena pod registračním číslem DE102023113001A1. A jestli nahlédnete do projektové dokumentace, uvidíte na ní volant v docela tradičním kruhovém uspořádání. Co je na něm tedy tak objevného?
To, že se pomocí kloubních spojení bude jeho osm segmentů přetvářet a měnit podle vašich představ, dle přednastavené symetrie.
Patent Audi představuje tvarovaný volant, který se skládá z osmi segmentů, neboli hřídelí, spojených otočnými kulovými klouby. Zatímco pozice 9 a 3 zůstávají pevně připojeny ke středovým paprskům, ostatní segmenty „kruhu“ se ale mohou otáčet nezávisle pomocí elektromotorů a ovladačů. Můžete si jej doslova poskládat tak, jak sami „chcete“.
Tedy za předpokladu, že „chcete“ volant tvaru zaobleného kosočtverce, s diagonálně nakloněnými čtvrtinami výsečí kruhu volantu složenými dovnitř. Nebo snad preferujete tvar hranatě – obdélníkový, zploštělý – případně toužíte po netradičním „osmičkovém“ závodním volantu, ve vysoce ergonomickém uspořádání? Jiné konfigurace, kromě té původní klasicky kulaté, už volant nenabízí.
Revoluce v automobilovém designu se tedy nejspíš nekoná.
Velkou otázkou zůstává, kdo a proč by něco takového vlastně chtěl. Audi na to v podané projektové dokumentaci opatrně hledá jen velmi obecné odpovědi. Naznačuje, že rozmanité konfigurace volantu lépe odpovídají odlišným jízdním situacím a osobním preferencím. A též, že ta různá uspořádání mohou výrazně vylepšit viditelnost dalších obslužných prvků nebo ukazatelů na přístrojové desce.
Zádrhel je trochu v tom, že nápad se zploštělým volantem a designem „čtvercového kruhu“ tu není poprvé.
Už ve dvacátých letech minulého století se objevil na vozech Chrysler, v Evropě byl k vidění na Fiat Panda Mk2 a také u Aston Martin (Vanquish Volante) z roku 2015. A všude se setkal s chladným přijetím až odmítnutím. Neslavně dopadl i podobný experiment Tesly, která představila svůj netradičně řešený volant, Yolk. Jak se ukázalo, nefungoval příliš dobře bez rychlého převodu řízení, a nestal se mezi řidiči zrovna populárním.
Kritici poznamenávají, že to znovuvynalézání volantu je u Audi nejspíš jen cestou, jak nacházet řešení na neexistující problém, místo řešení problémů skutečných.