Audi znovu vynalézá volant. Můžete si jej uplácat, jak sami chcete

V registru německého DPMA, patentového úřadu, je ta přihláška od Audi zařazena pod registračním číslem DE102023113001A1. A jestli nahlédnete do projektové dokumentace, uvidíte na ní volant v docela tradičním kruhovém uspořádání. Co je na něm tedy tak objevného?

To, že se pomocí kloubních spojení bude jeho osm segmentů přetvářet a měnit podle vašich představ, dle přednastavené symetrie.

Patent Audi představuje tvarovaný volant, který se skládá z osmi segmentů, neboli hřídelí, spojených otočnými kulovými klouby. Zatímco pozice 9 a 3 zůstávají pevně připojeny ke středovým paprskům, ostatní segmenty „kruhu“ se ale mohou otáčet nezávisle pomocí elektromotorů a ovladačů. Můžete si jej doslova poskládat tak, jak sami „chcete“.

Tedy za předpokladu, že „chcete“ volant tvaru zaobleného kosočtverce, s diagonálně nakloněnými čtvrtinami výsečí kruhu volantu složenými dovnitř. Nebo snad preferujete tvar hranatě – obdélníkový, zploštělý – případně toužíte po netradičním „osmičkovém“ závodním volantu, ve vysoce ergonomickém uspořádání? Jiné konfigurace, kromě té původní klasicky kulaté, už volant nenabízí.

Konfigurace, která mají umožnit řidičům snazší ovládání nebo zpřehlednit přístrojovou desku spíše vzbuzují rozpaky.

Revoluce v automobilovém designu se tedy nejspíš nekoná.

Velkou otázkou zůstává, kdo a proč by něco takového vlastně chtěl. Audi na to v podané projektové dokumentaci opatrně hledá jen velmi obecné odpovědi. Naznačuje, že rozmanité konfigurace volantu lépe odpovídají odlišným jízdním situacím a osobním preferencím. A též, že ta různá uspořádání mohou výrazně vylepšit viditelnost dalších obslužných prvků nebo ukazatelů na přístrojové desce.

Zádrhel je trochu v tom, že nápad se zploštělým volantem a designem „čtvercového kruhu“ tu není poprvé.

Už ve dvacátých letech minulého století se objevil na vozech Chrysler, v Evropě byl k vidění na Fiat Panda Mk2 a také u Aston Martin (Vanquish Volante) z roku 2015. A všude se setkal s chladným přijetím až odmítnutím. Neslavně dopadl i podobný experiment Tesly, která představila svůj netradičně řešený volant, Yolk. Jak se ukázalo, nefungoval příliš dobře bez rychlého převodu řízení, a nestal se mezi řidiči zrovna populárním.

Projektová dokumentace patentu rozkresluje podrobně všechny mechanické součásti volantu nového typu.

je podání patentové přihlášky samozřejmě neznamená, že by snad Audi chystalo rozjet sériovou výrobu vozů s těmito volanty.

Kritici poznamenávají, že to znovuvynalézání volantu je u Audi nejspíš jen cestou, jak nacházet řešení na neexistující problém, místo řešení problémů skutečných.

Adblock test (Why?)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *