
Michael Ryan je majitelem firmy Tree Tavern Pizza z New Jersey, která vyrábí mraženou pizzu. Říká, že během pandemie mu prodeje produktu vystřelily až ke stropu. Pizza se podle něj dobře prodává při každém ekonomickém poklesu. Ta mražená je navíc spjatá s pohodlím. „Je v mrazáku, stačí ji ohrát. Není třeba dávat kurýrovi spropitné ani řešit studenou a rozmočenou pizzu z dovážky,“ říká podnikatel.
„Tohle se děje při každém poklesu ekonomiky,“ potvrzuje trend Craig Zawada ze společnosti Pros Holdings, která se zabývá optimalizací cen. Podle něj se v poslední době zvyšuje poptávka především po prémiových mražených pizzách,“ uvedl pro americký portál The Business Insider
Způsob, jak nasytit rodinu
Podle investičního bankéře Alexandra Chafetze byla mražená pizza vždy důležitou kategorií. „Řekl bych, že do centra pozornosti se dostala během pandemie, kdy lidé nechodili do práce, rozpočty měli napjaté a bylo třeba nějak nakrmit rodinu. Mražená pizza je velmi úsporný způsob, jak toho dosáhnout,“ doplnil.
Zájem o mraženou pizzu v dobách ekonomického poklesu potvrzují také čísla. Podle výzkumné agentury BISWorld v roce 2009, v době vrcholu velké recese, vzrostl prodej mražených potravin o 3,1 procenta. Během pandemie se prodeje mražených pizz vyšplhaly téměř o miliardu dolarů — z 5,8 miliardy v roce 2019 na 6,6 miliardy v roce 2020.
„Empirické důkazy ukazují, že spotřebitelé během recese často přecházejí na mraženou nebo donáškovou pizzu. Spotřebitelé se stávají citlivějšími na cenu a volí levnější, rodinná balení, jako je pizza,“ uvedl Alex Fasciano, analytik ze společnosti CFRA Research.
Ačkoli růst prodeje od doby pandemického boomu zpomalil, mražená pizza se stále prodává lépe než před pandemií. Podle dat agentury IBISWorld v roce 2024 vynesl americký trh s mraženou pizzou 6,5 miliardy dolarů, což je stále výrazně více než před covidem. Napjaté rozpočty navíc způsobují, že i relativně drahá mražená pizza za 10 dolarů (asi 220 Kč) je stále poměrně lákavou volbou.
Podle Davida Portalatina z výzkumné firmy Circana trend odráží víc skutečností. „Jednak inflaci, protože ceny jídla mimo domov rostou rychleji než doma. Ale také dlouhodobější trend: spotřebitelé tráví více času doma,“ doplnil.
„Kvůli množství značek pizzy je podle něj prakticky v každém letáku alespoň jedna v akci,“ uvedl k mraženým pizzám potravinový analytik Phil Lempert. Výrobci podle něj neustále soupeří o to, aby mohli nabízet slevové akce maloobchodníkům.
Podle Portalatina mnozí lidé při nákupech sahají po kvalitnějších výrobcích. „Nevolí nutně to nejlevnější, protože vědí, že už jen tím, že vaří doma, ušetří,“ zmínil.
William Curtis, analytik ze společnost IBISWorld, uvedl, že zatím nečekají prudký nárůst nákupů mražené pizzy, jako byl ten v roce 2009 nebo 2020. Zatím podle něj není jasné, jakým směrem se celková ekonomická situace bude ubírat. „Pokud ekonomika půjde doopravdy z kopce, logika nákupu mražené pizzy při nižších příjmech stále platí,“ uzavřel podle webu The Business Insider.