VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Automobilka BYD staví v čínském Čeng-čou v čínské provincii Henan továrnu na elektromobily a hybridy, která má být po dokončení svou odhadovanou výměrou 130 kilometrů čtverečních jen o trochu menší než Plzeň. A také víc než desetkrát větší než Tesla Gigafactory v Nevadě. Výroba tam už běží, kapacity se ovšem postupně zvětšují. Do provozu byla nová továrna uvedena po 17 měsících výstavby v dubnu 2023 s počáteční plánovanou roční kapacitou 400 000 aut.

Dosud bylo dokončeno pět z osmi stavebních fází a budování rychle pokračuje. Aktuálně má závod přes 60 000 zaměstnanců, brzy jich ovšem má být sto tisíc. BYD tam nyní montuje tři modely: Song Plus SUV, Song Pro SUV a Seal DM-i. V konečné fázi má roční výrobní kapacita závodu dosáhnout jednoho milionu kusů, což přibližně odpovídá továrně Tesla v Šanghaji. Pro srovnání – z linek Škody Auto v Mladé Boleslavi loni sjelo 575 000 automobilů.

Není neobvyklé, že velké čínské korporace plánují svá výrobní zařízení jako celá města. Je to šance pro Číňany z vesnic, neboť v tamním systému mají jen velmi omezené možnosti přestěhovat se do velkých přeplněných měst.

Továrna jako sociální experiment

Ani tato nová supertovárna největší značky BYD tak není jen produkčním centrem, ale je to samostatný ekosystém. Zaměstnanci ho teoreticky nemusí opouštět, protože jsou zde ubytovny, obchody, školy, parky, sportoviště, zařízení pro volný čas. A samozřejmě spousta práce…

V některých ohledech se tak pojetí nového zařízení značky BYD blíží někdejší filozofii firmy Baťa. Ta ve Zlíně budovala nejen továrnu, ale také veškeré zázemí pro ni i zaměstnance. Baťa pro ně stavěl Baťovy domky, internáty, školy, školky a další služby. Celý Zlín byl budován podle jednotného funkcionalistického plánu architekta Františka Lýdie Gahura s názvem Zahradní město.

Oproti tomu továrna BYD v čínském Čeng-čou evidentně žádné architektonické ambice nemá. Je to v podstatě shluk továrních hal a obytných budov. Cílem tohoto řešení je předstihnout globální konkurenty zefektivněním výroby a logistiky pod jednou rozsáhlou střechou. Koncentrace výroby baterií až po montáž vozidel na jednom místě může automobilce BYD výrazně snížit náklady a zkrátit dodací lhůty.

Čínská čísla bývají mnohdy nadhodnocená a předpovědi hodně optimistické. Na oficiální čísla rozlohy a produkce si tedy budeme ještě muset počkat. Někteří kritici takto velkých konglomerátů navíc tvrdí, že pokud poptávka zakolísá, tak rychlý růst riskuje vytvoření „města duchů“.

V Číně ale dovedou být v konverzi výroby velmi pružní. Na počátku pandemie kovidu totiž BYD dokázal za méně než dva týdny přestavět jednu ze svých továren na auta na největší světovou továrnu na roušky. Produkoval jich denně pět milionů kusů.

Adblock test (Why?)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *