Žádná cla platit nebudeme, říká šéf aerolinek. Díly zůstávají ve skladech

Nová letadla i jejich jednotlivé komponenty objednávají koncoví zákazníci povětšinou s několikaletým předstihem. Ačkoli se americká cla na tento sektor aspoň zatím přímo nevztahují, dodávky mohou do budoucna výrazně zpomalit. Celý dodavatelský řetězec totiž doplácí na neustálé změny pravidel i vysoké náklady. K tomu se navíc přidává i nedostatek pracovní síly, píše agentura Reuters.

Situace se týká i evropského výrobce letadel Airbus, který provozuje jednu ze svých továren v kanadském Montrealu. Právě na Kanadu se ale politika Donalda Trumpa rovněž již několik týdnů zaměřuje. Kvůli nejistotě ohledně dovozních cel proto kupříkladu není jasné, zda vyrobené letadlo A220 pro americkou společnost Delta Air Lines bude opravdu dodáno bez celního zatížení.

Společnost Delta Air Lines by podle posledních informací měla stroj obdržet během letošního června. Samotné clo by však konečnou cenu letadla A220 výrazně navýšilo. I bez něj vychází na 40,5 milionů amerických dolarů, což je zhruba 932 milionů korun.

Letectví se cla nikdy příliš netýkala

Přitom letectví s výjimkou osmnáctiměsíční celní války mezi Spojenými státy a Evropou v letech 2020 a 2021 se tarify nikdy příliš netýkaly. Důvodem je i dohoda z roku 1979 o bezcelním o obchodu, která platí mezi Kanadou a Spojenými státy. Nezahrnuje však Mexiko, na které se Trumpova celní politika zaměřuje rovněž.

Trump původně pohrozil vůči Kanadě a Mexiku zavedením pětadvacetiprocentního cla. Těsně před účinností tohoto opatření ale rozhodl o třicetidenním odkladu. Nakonec došel k tomu, že veškeré zboží, které splňuje parametry obchodní dohody USMCA (dříve NAFTA), bude od uvedených cel osvobozené. Po tomto oznámení museli kanadští dodavatelé narychlo dokazovat, že avizovanou dohodu opravdu splňují. Stále ale není jisté, že to tak skutečně je. Agentura Reuters však píše, že pravděpodobnost je poměrně vysoká.

Aerolinkám se platit cla nechce

Hrozící cla však aerolinky i výrobce velmi znervózněla. Pro tuto oblast představují významný problém. Není totiž vždy jasné, kdo za tuto obchodní bariéru nakonec zaplatí.

Například generální ředitel společnosti Delta Ed Bastian se před několika dny nechal slyšet, že jeho letecká společnost cla určitě platit nebude. Raději by převzetí nových strojů pozdržela. „Za žádná letadla nebudeme cla platit. To jsme řekli i Airbusu naprosto jasně,“ uvedl generální ředitel americké aerolinky.

Bastian ale zároveň dodal, že chaos kolem cel tvrdě dopadá i do poptávky po letecké dopravě. „Tato bezprecedentní nejistota oslabuje ochotu lidí cestovat. Ekonomika tím trpí. Doufám, že si toho politická reprezentace ve Washingtonu všímá,“ uzavřel pro agenturu Reuters.

Adblock test (Why?)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *