Na dovolenou odletěli se zpožděním. Odškodnění komplikuje zmatek v aerolinkách

Paní Martina s rodinou měla na dovolenou s cestovní kanceláří Blue Style odlétat z brněnského letiště do letoviska Marsa Alam první dubnový den v šest hodin ráno. Nakonec však odletěla až o den později.

Cestovní kancelář jí vzhledem ke zkrácení dovolené nabídla 3 310 korun, což je podle ní zhruba jedenáct procent z ceny zájezdu. S takovou částkou ale nesouhlasí a částku nepřijala. „Lidé z letadla se domluvili, že to budeme řešit hromadně,“ uvedla z dovolené minulý týden.

Mluvčí společnosti Blue Style Jan Kadeřábek vysvětlil, že zpoždění několika odletů zapříčinila technická závada na letadle společnosti Skyline Express Airlines, ke které došlo v pondělí 31. března 2025 pozdě večer. „V době, kdy tato závada byla zjištěna, tak nebylo jasné, jak dlouho celá situace bude trvat. Ale bylo evidentní, že toto zpoždění se tentokrát promítne i do následujících letů v několika dalších dnech,“ zmínil.

„Obdobné problémy se bohužel u daného přepravce nevyskytly poprvé. A protože jsme chtěli minimalizovat dopady na naše klienty, rozhodli jsme se spolupráci s tímto přepravcem jsme vůli jeho opakované nespolehlivosti okamžitě ukončit,“ doplnil s tím, že klienti na dovolenou odletěli nakonec s letadly společností Smartwings.

Cestující, kterým se změnil dopravce, se nicméně ocitli v komplikované situaci. „Obecně platí, že letecká společnost by se měla o cestující postarat,“ vysvětluje obecné principy Petr Tomeček, jednatel společnosti ClaimCloud, která pomáhá cestujícím s kompenzacemi za zpožděné či zrušené lety a také dalšími potížemi při cestování letadlem.

„Pokud je letadlo zpožděné, tak má podle evropské regulace cestující nárok na občerstvení, dva telefonní hovory. Pokud má letadlo velké zpoždění přes noc, tak i na ubytování. Klientům vzniká podle evropské legislativy také nárok na finanční kompenzaci, pokud jde o vinu letecké společnosti,“ doplňuje.

Cestující mají podle evropského Nařízení 261/2004 na letištích nárok na občerstvení:

  • při dvouhodinovém zpoždění u letů do 1 500 km,
  • při tříhodinovém zpoždění u letů od 1 500 km do 3 500 km,
  • při čtyřhodinovém zpoždění u letů nad 3 500 km.

Cestující mají nárok na ubytování:

  • při 8 a více hodin předpokládaného zpoždění během noci.
  • Zároveň má cestující nárok na zajištění ubytování a také dopravu z letiště a zpět na letiště.

Cestující má nárok na finanční odškodnění:

  • Pokud dojde ke zpoždění letu o více než tři hodiny, náleží cestujícímu kompenzace ve výši 250 eur pro lety do 1 500 km a 400 eur pro lety mezi 1 500 km a 3 500 km.
  • Pokud je zpoždění letu čtyři hodiny a více a let překračuje vzdálenost 3 500 km, cestující má nárok na odškodnění ve výši 600 eur.
  • Nárok na toto odškodnění nemusí být pří každém zpoždění, nevzniká například z důvodu nepřízně počasí či při zpoždění z důvodu náhlé zdravotní komplikace někoho z pasažérů.

Vzhledem ke změně dopravců ale mnozí neví, na koho se mají obrátit a po kom co žádat. Cestovní kancelář navíc hovoří o konci spolupráce s ukrajinským dopravcem Skyline Express Airlines, ovšem například paní Martina měla ve svých původních dokumentech úplně jiného dopravce.

„Z vyjádření cestovní kanceláře (CK) Blue Style vyplývá, že předmětné lety měl provozovat dopravce Skyline Express Airlines, se kterým CK údajně ukončila spolupráci. Z rezervací klientů, které máme k dispozici, však naopak vyplývá, že let měl provozovat dopravce jiný. Pro cestující tak může být problematické již samotné určení povinného leteckého dopravce,“ potvrzuje šéf společnosti Click2Claim František Herynk, která cestujícím taktéž pomáhá s vymáháním kompenzací a náhradami škod.

Dodává také, že u letů z místa mimo EU do destinace v EU, pokud je provozuje mimoevropský dopravce, nelze aplikovat evropské nařízení zakládající nárok cestujících na kompenzaci po leteckém dopravci. „Klientům proto doporučujeme veškeré nároky uplatnit přímo vůči CK Blue Style,“ zmínil.

Které lety podléhají evropské regulaci?

Aby bylo možné žádat kompenzaci za zpoždění letu v rámci evropské regulace, musí být let operován alespoň jedním z uvedených způsobů:

  • Let musí být uskutečněn uvnitř Evropské unie nebo členského státu (Norsko, Švýcarsko, Island).
  • Odletová destinace musí být uvnitř Evropské unie nebo členského státu.
  • Let je operován leteckou společností, která má sídlo na území Evropské unie či členského státu.

Zdroj: ClaimCloud

„Mezi nároky, které lze u CK uplatnit, patří zejména nárok na slevu z ceny zájezdu, nárok na náhradu vzniklé škody (například pokud CK neuhradila ubytování po dobu čekání na náhradní let a účastník zájezdu si jej musel zaplatit sám) a nárok na zaplacení újmy za narušení dovolené, tedy tzv. nemajetkovou újmu. Náklady může uplatit objednavatel zájezdu,“ uvedl František Herynk s tím, že se na ně klienti z dotčených letů již obracejí.

Jan Kadeřábek ze společnosti Blue Style redakci iDNES.cz sdělil, že ve všech případech, kdy klienti odletěli do destinace o den později, kompenzace cestovní kancelář vyplatila ještě před skutečným odletem. „Byla jim kompenzována jedna noc a část ceny letenky. To je standardní postup pro tyto výjimečné situace,“ uvedl.

„Možnost uspíšení odletu z místa destinace, kde dotyční již dle pravidel daného hotelu opustili své pokoje, kde byli ubytováni, je součástí smluvních podmínek a jde o situace, které se občas s ohledem na změny v dopravě stávají. Celá situace nás mrzí, všem klientům jsme se za problémy omluvili a řešíme to i s přepravcem, jehož technické problémy stály na počátku celé situace,“ doplnil Kadeřábek.

K dotazu, proč měli klienti v dokumentech uvedeného jiného než ukrajinského dopravce, uvedl, že cestovní kancelář na základě reakcí zákazníků již dříve hledala dalšího dopravce, který by část letů mohl převzít a zajistit dostatečnou kapacitu pro lety do Egypta.

„V jednání bylo několik alternativ, které se promítly i do rezervací. Z důvodu technické závady, která by vyvolala vlnu zpoždění pro následujících několik dní, jsme změnu museli provést prakticky okamžitě. Vzhledem k tomu, že zákazníci nejčastěji porovnávali služby Skyline se společností Smartwings, se kterou dlouhodobě spolupracujeme, rozhodli jsme se nasadit jejich letadla,“ zmínil Kadeřábek.

Dopravce si hlídejte, radí expert

Ukončení spolupráce cestovní kanceláře s ukrajinským dopravcem a přechod k českému dopravci hodnotí Petr Tomeček ze společnosti ClaimCloud jako dobrý krok, a to i kvůli vymáhání finančních kompenzací. Říká, že s ukrajinským dopravcem řeší aktuálně několik stovek případů, potíže s dopravcem jsou podle něj delší dobu.

Zmiňuje také, že je nutné rozlišovat, co je možné požadovat po cestovní kanceláři a co po letecké společnosti. „Pokud má někdo zkrácenou dovolenou o jeden den, může požadovat náhradu škody po cestovní kanceláři. Finanční kompenzaci podle evropského nařízení 261/2004 ale nelze požadovat po cestovní kanceláři – tu lze uplatnit pouze vůči letecké společnosti. Bohužel je to takto nastavené,“ zmínil.

Cestujícím také doporučuje, aby si hlídali, s jakou leteckou společností na dovolenou letí, sám by volil společnost se sídlem v Evropské unii. „Pokud letí z Egypta česká společnost, cestující mohou žádat o kompenzace. Ale pokud cestující letí z Egypta s neevropskou leteckou společností a dojde ke zpoždění, nařízení není možné uplatnit,“ upozorňuje.

Podle Jana Kadeřábka se nicméně dopravce Skyline Express Airlines zavázal kompenzace vyplácet. „Přestože cestující z destinace mimo EU zpět do Česka nemají dle platné legislativy nárok na kompenzaci za zpoždění letu, protože přepravce Skyline Express Airlines sídlí mimo EU, tak v platné smlouvě s námi se tento přepravce zavazuje klientům zpoždění kompenzovat za stejných podmínek jako musí přepravci z EU. A na tom budeme trvat,“ uvedl.

Adblock test (Why?)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *