Hermelín za třicet, ale i za dvojnásobek. Ceny v obchodech umějí překvapit

Spotřebitelé na výrazné rozdíly v cenách upozorňují již delší dobu. Například oblíbený hermelín od značky Král Sýrů v jednom supermarketu stojí téměř dvojnásobek toho kolik v jiném.

Stejný problém se týká i značkového pomerančového džusu Pfanner, jehož cena v některých prodejnách připomíná obědové menu. Podobně je to i u dalších oblíbených výrobků jako Studentská pečeť, lískooříšková pomazánka Nutella nebo tablety do myčky Jar.

Redakce iDNES.cz proto vyrazila do pražských obchodů, aby situaci zmapovala. Průzkum se týkal pětice produktů: Studentská pečeť, hermelín Král Sýrů, Nutella, tablety do myčky Jar a pomerančový džus Pfanner.

U tabulky Studentské pečeti se tentokrát drama nekonalo, tato čokoláda přitom byla v minulosti známá tím, že u ní obchodníci s cenou pracovali dost kreativně. Před Vánocemi byla k mání i za 140 korun, aby se následně dala ve slevě nabídnout za třetinu. Tentokrát ji ovšem sledované obchody prodávaly téměř za shodnou cenu.

Výrazný rozdíl byl tentokrát k vidění u hermelínu. Zatímco v Globusu se dal sehnat za 29,90 Kč, řetězec Penny ho nabízel za 56,90, tedy o devadesát procent dráž.

Podobný rozdíl (85 procent) se dal vypozorovat u pomerančového džusu Pfanner, asi o sedmdesát procent se pak lišila nejvyšší a nejnižší cena Nutelly. Její šestisetgramové balení se totiž dalo v Globusu pořídit za stovku, naopak v Tesku a Penny vyšlo zhruba na 170 korun.

Z nepotravinářského zboží pronikly do srovnání tablety do myčky Jar Platinum. Jejich padesátikusové balení se dalo v Bille a Albertu sehnat za 269 korun, v Tesku za ně zákazníci platili bez koruny pětistovku. Tedy o 85 procent víc.

Ceny potravin
Produkt Globus Albert Tesco Penny Billa
Studentská pečeť 170 gramů 59,90 54,90 54,90 –––––- 59,90
Pomerančový džus Pfanner 100% litr 69,90 129,90 99,90 ––––– 104,90
Nutella 600 gramů 99,90 129,90 167,90 171,26 136,90
Hermelín Král Sýrů 120 gramů 29,90 56,90 34,90 56,90 52,90
Tablety do Myčky Jar Platinum 50 tablet 339,00 269 499 –––––– 269,90

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy je cenová strategie každého obchodu odlišná a ovlivněná marketingem. „Obchody často lákají zákazníky na výhodné slevy u oblíbených produktů, které však v pravidelné nabídce mívají vyšší cenu. Typicky jde o populární čokolády nebo džusy, které se v akci objevují jen jednou za čas,“ vysvětluje Prouza.

Růst cen pomerančového džusu souvisí především se špatnou úrodou pomerančů a rostoucími cenami surovin. Podle Prouzy si zákazníci u výrobků, které kupují pravidelně, pamatují přibližnou obvyklou cenu, a proto je pro ně důležité porovnávat slevu právě s touto hodnotou, nikoliv jen s aktuálně nejnižší nabídkou na trhu.

Adblock test (Why?)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *