Výměna pneumatik na letní: Na tohle pozor, jde o život

Zákon ukládá povinnost používat zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března a to nehledě na stav počasí a vozovky. Letní pneumatiky však povinné nejsou.

Mnoho řidičů váhá s přezutím kvůli počasí, protože i v květnu mohou přijít nečekané mrazy a chumelenice. Jenže zimní pneumatiky mají při vyšších teplotách horší přilnavost, zvyšují spotřebu paliva a mají delší brzdnou dráhu.

Kdy přezout na letní pneumatiky?

Odborníci doporučují přezouvat na letní gumy, jakmile průměrné denní teploty stabilně překročí 7 °C. To je hranice, pod kterou jsou zimní pneumatiky bezpečnější a mají lepší vlastnosti než letní.

„Osm stupňů je hranice, od kdy už počasí zimním pneu nesvědčí. Zimní kola mají větší hlučnost, mnohem horší brzdnou dráhu, víc se opotrebovavaji a je vyšší spotřeba paliva. Proto se ani nedoporučuje takzvaně „dojíždět“ zimní pneu v létě,“ vysvětluje Iveta Strnad, majitelka autoservisu Strnad.

A varuje před dojížděním zimních pneumatik po celé léto. „Brzdná dráha je až o třicet procent delší, v třicetikilometrové rychlosti to tedy udělá i deset metrů. Řidiči by měli brát v potaz také pravidlo nadmořské výšky. Čím jsme výše, tím větší je problém prokluzu pneumatik,“ dodává.

Nejčastější chyby při výměně pneumatik

Špatné utažení šroubů

5 tipů, jak prodloužit životnost letních pneumatik

  • pravidelná kontrola tlaku
  • prvních 500 až 1 000 km po přezutí je třeba jet zvolna
  • po ujetí přibližně 50 až 100 km po výměně pneumatik je vhodné zkontrolovat dotažení šroubů
  • prohazování předních a zadních kol každých 8 až 10 tisíc km
  • skladování pneumatik v chladném, suchém a tmavém prostředí

Příliš silné utažení může šrouby poškodit, ale nedostatečné způsobit nehodu, když se uvolní. Proto je nezbytné používat momentový klíč, který umožňuje nastavit přesný utahovací moment. Po několika desítkách kilometrů se doporučuje šrouby znovu dotáhnout.

Nesprávný směr rotace

U asymetrických a směrových pneumatik je nutné dodržet směr otáčení, který je vyznačen na jejich bočnicích. Chybná montáž negativně ovlivní přilnavost a odvod vody, což zvyšuje riziko aquaplaningu.

Nevyvážená kola a špatná geometrie

Nevyvážená kola způsobují vibrace, které se přenášejí do volantu a celého vozidla, a opotřebovávají pneumatiky i podvozek. Seřízení geometrie kol zajišťuje rovnoměrné sjíždění pneumatik. Seřízení geometrie by se mělo pro zajištění optimálních jízdních vlastností provádět při každé výměně pneumatik.

Špatný tlak v pneumatikách

Tlak v pneumatikách je zapotřebí pravidelně kontrolovat a dodržovat hodnoty uvedené v technickém průkazu vozidla nebo na štítku na dveřích řidiče. Nedostatečný tlak zvyšuje spotřebu paliva a opotřebení pneumatik, příliš vysoký zase zkracuje životnost pneumatik.

Kontrola ventilků

Ventilky mají zásadní vliv na udržení správného tlaku v pneumatikách, přesto bývají často opomíjené. Měly by se kontrolovat při každé výměně pneumatik, v případě potřeby vyměnit.

Stav disků

Součástí každé výměny pneumatik by měla být kontrola stavu disků kol. Poškozené disky mohou ovlivnit usazení pneumatik a vést k vibracím nebo úniku vzduchu. Zkorodované disky by se měly očistit a ošetřit, aby se dál neničily.

Hloubka dezénu

Při přezutí na letní pneu je vhodné zkontrolovat hloubku jejich dezénu. Hloubka dezénu letních pneumatik by měla být alespoň 1,6 mm, pro bezpečnou jízdu se doporučuje alespoň 3 mm. „Základ je dát si pozor na stáří pneumatik, každá má napsané na bočnici své DOT,“ upozorňuje Iveta Strnad.

DOT je kód výrobce pneumatiky dlouhý čtyři až 13 znaků a obsahuje datum její výroby. První dvě označují týden a druhá dvě čísla rok výroby. Pneumatika s DOT kódem končícím na 2223 byla vyrobena ve 22. týdnu roku 2023.

Adblock test (Why?)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *