
Každý z nových vozů už má také své jméno, ty dopravní podnik vybral podle známých postav z dějin Českých Budějovic, takže v ulicích budou jezdit třeba Přemysl či Budivoj, Hirzo či Čéč a Marta.
Další tři jména Ondrášek, Vladimír a Andy odkazují k lidem, kteří byli dlouhá léta spjatí s dopravním podnikem nebo milovali svět trolejbusů.
Nová vozidla Škoda 33Tr jsou 18metrové kloubové trolejbusy vybavené moderním informačním a odbavovacím systémem. Samozřejmostí je klimatizovaný interiér. Bez napojení na troleje mají dojezd až 12 kilometrů, mohou tak jezdit na linkách přes Dlouhou louku a budou výhodné i při výlukách, kdy už nebude nutné nasazovat autobusy.
Po dodání všech 35 vozidel bude v Budějovicích jezdit 50 bateriových trolejbusů, což bude 80 procent z celkového počtu. Pro zvýšení bezpečnosti je ve vozech instalovaný kamerový systém.
Bezbariérový provoz
Moderní trolejbusy 33Tr nahradí zejména vozidla typu 15Tr, která provoz v 90. letech zahajovala, a novější 15TrM, která jezdí od roku 2002. Přídavnými bateriemi nebylo vybavených ještě ani 30 trolejbusů typu 25Tr Irisbus. Nové vozy proto částečně nahradí i tento nejpočetnější typ vozidel, který dopravní podnik zaváděl do provozu v letech 2005 až 2012.
„Cestující na vozíku už nebudou muset v jízdních řádech hledat vhodné spoje, každý pak bude snadno přístupný,“ zdůraznil Slavoj Dolejš, šéf dopravního podniku v Budějovicích. Dodávka celkem 35 trolejbusů má být dokončená v srpnu příštího roku.
Budějovický dopravní podnik zajišťuje obslužnost městské hromadné dopravy v krajském městě a patnácti přilehlých obcích, a to na celkem 23 trolejbusových a autobusových linkách. V roce 2023 je lidé využili až pro 52 milionů cest. Dopravce má přes čtyři stovky stálých zaměstnanců.
Nákup 35 takzvaných parciálních trolejbusů umožnily dotace z výzev Integrovaného regionálního operačního programu. Investici tak bude až do výše 70 procent výdajů spolufinancovat Evropská unie.
Cestující vozily trolejbusy v Budějovicích už od roku 1909 do 1. světové války, znovu pak mezi lety 1948 až 1971. Aktuální éru MHD na elektrický pohon zahájil dopravní podnik v roce 1991 právě s trolejbusy značky Škoda.
Pojmenování nových trolejbusů
číslo vozu | jméno | spojitost |
---|---|---|
412 | Ondrášek | Na památku Ondráška, který miloval svět trolejbusů. |
413 | Budivoj | Podle Budivoje ze Železnice, šlechtici, po kterém se nazývá původní ves Budivojovice. |
414 | Čéč | Podle Čéče z Budivojovic, který své rodné vsi dopřál budoucnost metropolitní. |
415 | Přemysl | Podle zakladatele Českých Budějovic, českého krále Přemysla Otakara II. |
416 | Hirzo | Podle lokátora města Hirza z Klingenbergu, který dal tvar českobudějovickému čtvercovému náměstí. |
417 | Adalbert | Podle Vojtěcha Adalberta Lanny, významného obchodníka, průmyslníka a stavitele, českobudějovického rodáka. |
418 | Jindřich | Podle Jindřicha Libraria, blízkého člověka krále Přemysla Otakara II., spoluzakladatele Dominikánského kláštera v ČB. |
419 | Vladimír | Na památku zesnulého šéfa trolejbusové vozovny |
420 | Jan | Podle Jana Valeriána Jirsíka, zakladatele českojazyčného školství v Českých Budějovicích. |
421 | Andy | Na památku řidiče, který zemřel po těžké nemoci. |
422 | Lída | Podle Lídy Polesné přebornice ve vodním slalomu, nositelky 19 medailí z mistrovství světa, která v ČB trénovala a její jméno nese i místní vodácký areál. |
423 | Ema | Podle světoznámé operní pěvkyně Emy Destinnové, která zemřela v Českých Budějovicích. |
424 | Marta | Podle českobudějovické rodačky, zpěvačky a signatářky Charty 77 Marty Kubišové. Její dědeček v Českých Budějovicích řídil tramvaj. |
425 | Libuše | Podle české herečky, českobudějovické rodačky Libuše Havelkové. |