Jedním z výrobců koňaku, který má z nápadů amerického prezidenta těžkou hlavu, je i Christophe Fillioux. Ten na jihozápadě Francie vede firmu, jež v roce 1894 založil jeho prapradědeček.
„Situace je velmi obtížně zvládnutelná. Nejistota je obrovský problém,“ líčí Fillioux pro agenturu Reuters uprostřed vinohradů, které jeho otec vysázel před pětačtyřiceti lety. Rodinný byznys Filliouxových se táhne už pět generací, ustál války i finanční krize. Teď už ovšem situace došla tak daleko, že se Fillioux rozhodl část vinic vytrhat.
Příčinou problémů je rozhodnutí amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalit 20procentní cla na veškeré evropské zboží. Spojené státy jsou pro francouzské koňakové firmy klíčový trh. Američané odebírají totiž zhruba polovinu jejich celkové produkce, proto cla vyvolávají takové obavy.
Na byznys producentů koňaku, který ročně dosahuje tří objemu miliard dolarů, navíc dopadaly obchodní spory už dříve. Loni v říjnu se na ně zaměřil Peking, který zavedl cla v návaznosti na rozhodnutí Evropské unie zvýšit sazby uvalované na elektromobily vyrobené v Číně. Od té doby se prodej koňaku do Číny, která je objemově druhým největším trhem, propadl o více než polovinu.
Trump navíc pohrozil 200procentními cly na evropské víno a lihoviny, pokud Evropa uvalí v odvetě další cla na americký bourbon. USA jsou hlavním francouzským exportním trhem i pro víno. Podle Federace vývozců vína a lihovin se loni prodej zvýšil o osm procent na 2,1 miliardy eur, částečně proto, že se kupující v očekávání Trumpovy politiky zásobili. Vývoz koňaku do USA v loňském roce činil zhruba miliardu eur.
Dopady na pěstitele
Filliouxova firma spolupracuje se svými distribučními partnery a snaží se rozvíjet nové trhy v dalších zemích, jako je Thajsko, Vietnam nebo Nigérie. Proti jiným výrobcům má naštěstí jen malé dluhy a svou vlastní značku, takže je méně závislý na spolupráci s velkými koňakovými domy.
S poklesem výroby ale roste nezaměstnanost. Výrobci a dodavatelé koňaku včetně stáčíren, balicích firem a výrobců sudů zaměstnávají v regionu zhruba 70 000 lidí. Nyní však přestávají přijímat krátkodobé zaměstnance, nebo pracovníky rovnou propouštějí.
Někteří z nich, jako například Tonnellerie Vicard, stoletý výrobce dubových sudů, čelí dalšímu náporu, protože své zboží vyváží i americkým vinařům. „Ještě téhož večera nám zákazníci sdělili, že musí přehodnotit již zadané objednávky a snížit objemy o výši cel, které budou muset pravděpodobně zaplatit,“ uvedl pro Reuters generální ředitel Jerome Schmitt.
Pěstitel Pascale Dupuy zase uvedl, že v této sezoně bude pravděpodobně méně destilovat a více prodávat hrozny velkoodběratelům vyrábějícím levné víno, aby omezil své ztráty. Dodal také, že hlavní značka koňaku Remy Martin mu již seškrtala objednávky téměř o polovinu. Očekává, že Hennessy bude také nakupovat podstatně méně. To povede k 40procentnímu poklesu jeho očekávaných příjmů v tomto roce.
Tím, že jeho dcera nemá navíc o pokračování v rodinném podniku zájem, smiřuje se Dupuy pomalu s tím, že bude posledním producentem koňaku v rodové linii čítající čtyři generace. „Začínáte se sám sebe ptát, jestli to celé má ještě smysl,“ posteskl si.