Hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk vyhlásil v pátek na základě doporučení České inspekce životního prostředí zákaz vstupu a pohybu lidí v bezprostředním okolí havárie vlaku s benzenem u nádrží v Hustopečích nad Bečvou.
Omezení se týká východní části hustopečského jezera. „Lidé se nemají přibližovat k břehům vodní plochy na méně než tři metry. Zákaz se vztahuje také na pohyb plavidel po nádrži a rybolov,“ přiblížila mluvčí hejtmanství Radka Kmochová.
Nařízení má usnadnit práci při odklízení následků havárie a snížit zdravotní rizika v bezprostředním okolí místa nehody.
Podle zástupců Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ), který kontrolu vzorků půdy provádí, je lokalita je vzdálena téměř tři kilometry od havárie.
„I přesto, že zjištěný zvýšený obsah látky v půdě nemusí mít příčinnou souvislost s havárií, provede ÚKZÚZ na tomto pozemku další šetření,“ upozornila mluvčí Petra Hrabčáková.
„V souvislosti s havárií vyvstaly obavy z kontaminace půdy zplodinami kouře z požáru. Proto ÚKZÚZ ve spolupráci s ČIŽP přistoupil k monitoringu zemědělské půdy v okolí Hustopečí nad Bečvou. Celkem bylo ovzorkováno 25 lokalit potenciálně zasažených kouřem a jedna kontrolní lokalita umístěná mimo tuto oblast,“ popsala Hrabáčková.
„Rozloha vzorkovaného území byla přibližně 30 kilometrů čtverečních. Nejbližší vzorky byly odebrány ze vzdálenosti asi 500 metrů od místa havárie, nejvzdálenější lokalita se nacházela v katastru Hodslavice, přibližně 12 kilometrů vzdušnou čarou od místa havárie,“ doplnila.
Sledování zemědělské půdy je zaměřeno na obsah polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU), což je skupina organických látek vznikajících při neúplném spalování organických materiálů.
„Na jedné lokalitě vzdálené necelé 3 kilometry východním směrem od havárie byl zjištěn obsah polyaromatického uhlovodíku benzo(a)pyrenu v množství přesahujícím indikační hodnotu této látky v půdě, při jejímž překročení může být ohroženo zdraví lidí a zvířat,“ řekla mluvčí.
Na další lokalitě podle ní přesahují obsahy PAU preventivní hodnotu stanovenou ve vyhlášce, což z hlediska zásad ochrany zemědělské půdy zakazuje aplikaci kalů a sedimentů na tomto pozemku. Zemědělská produkce ani zdraví lidí či zvířat však ohroženy nejsou.
První vzorky z místa havárie odebrali zástupci kontrolního ústavu 7. března, podle výsledků zveřejněných 19. března byly tehdy všechny vzorky v limitu.
Potenciálně zasažené území vytipovali odborníci ústavu ve spolupráci s Českou inspekcí životního prostředí. Zástupci ústavu již dříve uvedli, že hlavní oblast vzorkování bude ležet ve směru převládajícího větru v době hoření, to znamená směrem na severovýchod k obcím Poruba a Palačov.
Nevětrat, nepobývat dlouho venku
Lidé z okolí havárie, zejména z Hustopečí nad Bečvou by podle doporučení expertů neměli větrat a dlouho se zdržovat venku.
Vyšetřování nehody vlaku s cisternami převážející benzen zřejmě skončí až na podzim. V programu ČT24 živě to řekl generální inspektor Drážní inspekce.
„Vlak jel před havárii místo maximálních 40 km/h rychlostí skoro 95 km/h. Jestli šlo o lidskou chybu, nebo technickou závadu, se vyšetřuje,“ uvedl Jan Kučera.
Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky (ŽESNAD.CZ) vydalo prohlášení, že bere nehodu nákladního vlaku v Hustopečích nad Bečvou vážně. „Představuje významnou událost, z níž je třeba vyvodit závěry pro snížení rizika podobných incidentů v budoucnosti,“ řekl Oldřich Sládek, výkonný ředitel ŽESNAD.CZ.
Také jeho členové podle něho čekají na výsledky oficiálního vyšetřování Drážní inspekce a očekávají bezpečnostní doporučení a případná opatření, jež může Drážní úřad navrhnout.
„V současné době nevidíme důvod přistupovat k lokálním omezením nebo zpřísňování podmínek pro přepravu nebezpečných věcí v ČR, protože jejich přeprava po železnici vykazuje vysokou úroveň bezpečnosti,“ poznamenal Sládek v prohlášení na webu Zesnad.cz.
11. března 2025 |